Veelgestelde Vragen

Aangesloten aanbieders

Hoe kan ik zien bij welke verzekeraars en serviceproviders ik via Aplaza aangesloten ben?

ieder kwartaal ontvangt u als intermediair een overzicht waarop staat vermeld met welke verzekeraars en serviceproviders uw kantoor via Aplaza gegevens ophaalt. U kunt dit overzicht op ieder moment opvragen via info@aplaza.nl.


Ik zie dat er een nieuwe verzekeraar of serviceprovider beschikbaar is via Aplaza. Wordt mijn kantoor nu automatisch hierop aangesloten?

Bij de aansluiting van een nieuwe verzekeraar of serviceprovider worden alle kantoren automatisch aangesloten waarvan zowel bij Aplaza als de nieuwe aanbieder de gegevens van uw kantoor inclusief KvK-nummer en AFM-nummer overeenkomen. Het kan zijn dat – bijvoorbeeld doordat een gegeven ontbreekt of niet up-to-date is – dat uw kantoor niet is herkend en dat daarmee u niet automatisch bent aangesloten. Klik in dat geval <hier> en vul uw gegevens in met de vermelding van de verzekeraar of serviceprovider waarmee u via Aplaza gegevens wil opmaken en wij zorgen ervoor dat dit binnen 2 weken geregeld wordt.


Kan ik in mijn softwaresysteem zien met welke verzekeraars en serviceproviders ik aangesloten ben?

Nee, helaas is deze mogelijkheid niet beschikbaar. 4 keer per jaar ontvangt u een overzicht van Aplaza waarop u kunt zien met welke verzekeraars en serviceproviders u gegevens ophaalt? Ontvangt u dit overzicht nog niet of wilt u tussentijds een overzicht ontvangen? Stuur ons dan een e-mail naar info@aplaza.nl.


Waar kan ik zien welke verzekeraars en serviceproviders zijn aangesloten en wat ik via Aplaza kan ophalen?

Op onze site staat hiervan een overzicht vermeld. Klik hier om direct naar dit overzicht te gaan.


Werking

Ik twijfel eraan of ik alles wel heb opgehaald via Aplaza. Hoe kan ik dit controleren?

Aplaza haalt alles dat er voor u klaar staat altijd op. Herhaal in uw softwaresysteem het ophalen van informatie via Aplaza als u hieraan twijfelt. Mocht het zo zijn dat u enkele dagen niets hebt ontvangen, dan kan er mogelijk wat mis zijn met de inrichting in uw softwaresysteem. Neem in dat geval contact op met uw softwareleverancier.


Mijn digitaal paspoort is verlopen. Wat moet ik doen?

Verleng uw digitaal paspoort bij Solera en installeer deze. Vergeet hierbij niet dit nieuwe paspoort ook op het Aplaza-platform te installeren. Heeft u hierbij ondersteuning nodig, neem dan contact op met uw softwareleverancier.


Ik heb mijn digitaal paspoort verlengd maar nu werkt Aplaza niet meer.

Uw nieuw digitaal paspoort dient u ook op het Aplaza-platform te installeren. Heeft u hierbij ondersteuning nodig, neem dan contact op met uw softwareleverancier.


Ik ben mijn wachtwoord van mijn TIME/EMS-postbus vergeten. Hoe kan ik een nieuw wachtwoord krijgen?

Voor de juiste instructies adviseren wij u om naar de website van Solera te gaan. Klik op de link https://solera.nl/s/Opvragen-wachtwoord-TME-EMS-postbus.pdf.


Ik heb via Aplaza mijn prolongatie- en mutatieberichten opgehaald maar bij de verwerking in mijn softwaresysteem is iets fout gegaan. Graag zou ik opnieuw deze gegevens ophalen. Hoe doe ik dat?

Stuur een mail aan info@aplaza.nl en vermeldt hierin de volgende gegevens: wat wilt u exact opnieuw ontvangen, van welke maatschappij (bij voorkeur onder vermelding van de maatschappijcode) en het tijdstip wanneer u de eerste keer deze gegevens heeft opgehaald.


Kosten

Zijn er kosten verbonden aan het gebruik van Aplaza?

Uw softwareleverancier heeft Aplaza standaard onderdeel gemaakt van uw softwaresysteem. De kosten van Aplaza heeft uw softwareleverancier opgenomen in de maandelijkse licentieprijs van uw softwaresysteem. Als u Aplaza gaat gebruiken hoeft u hiervoor geen extra bijdrage aan Aplaza of uw softwareleverancier te betalen. Wel dient u in het bezit te zijn van een digitaal paspoort of bedrijfscertificaat, uitgegeven door Solera. Hieraan zijn kosten verbonden. Daarnaast gebruiken diverse verzekeraars en serviceproviders een digitaal postbussysteem, genaamd TIME van Solera, van waaruit Aplaza de gegevens die voor u klaarstaan worden opgehaald. Voor het gebruik van TIME bent u ook een bijdrage verschuldigd. Klik hier voor een overzicht van de bij Aplaza aangesloten aanbieders. Hierbij staat vermeld bij welke aanbieders gebruik maken van TIME. Wilt u bij deze aanbieders gegevens ophalen, dan bent u een bijdrage aan TIME verschuldigd.


Overzicht gebruik

Ik ontvang geen gebruiksoverzicht. Kunt u mij deze toesturen?

Stuur uw gegevens aan info@aplaza.nl en wij zorgen ervoor dat u 4 keer per jaar uw gebruiksoverzicht ontvangt.


Postbussystemen

Wat is het verschil tussen TIME en EMS?

TIME is het commerciële product van Solera waarin het gebruik van zowel de EMS-postbus als ABZ-postbus is opgenomen. EMS is de naam van dit Solera-postbus-systeem. TIME is de commerciële productnaam hiervan.


Softwaresystemen

Ik werk niet met een bij Aplaza aangesloten softwaresysteem. Kan ik dan toch via Aplaza gegevens ophalen of downloaden?

U kunt gegevens alleen via Aplaza ophalen als u met een bij Aplaza aangesloten softwaresysteem werkt. Vraag uw softwareleverancier naar de mogelijkheid om met Aplaza te werken. Heeft u een zelf ontwikkeld softwaresysteem? Stuur ons een mail en vraag naar de mogelijkheden om vanuit uw eigen systeem een koppeling te realiseren met Aplaza.