Veelgestelde Vragen

Bedrijfscertificaat

De verzekeringsbranche gaat afscheid nemen van het gebruik van het Persoonlijke Digitaal Paspoort. Dit paspoort, dat onder andere wordt gebruikt om in te loggen op de portalen van verzekeraars en om met Aplaza te werken, voldoet niet meer aan de huidige beveiligingseisen. Onder regie van SIVI is in de verzekeringsbranche een traject gestart waarin het Digitaal Paspoort wordt vervangen. Klik hier voor meer informatie.

Vanaf 7 januari 2022 is het niet meer mogelijk om met het Digitaal Paspoort te werken. Digidentity, de leverancier van uw Digitaal Paspoort, stopt met het beschikbaar stellen van het Digitaal Paspoort en reeds verstrekte Digitale Paspoorten werken niet meer na 7 januari 2022. Stap daarom over op een Bedrijfscertificaat.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

Om via Aplaza gegevens te kunnen ophalen en automatisch te kunnen verwerken wordt het Bedrijfscertificaat de enige standaard. Dit certificaat wordt geleverd door Solera.

Heeft u als kantoor al een Bedrijfscertificaat van Solera in gebruik, dan kunt u stap 1 overslaan en direct naar stap 2 gaan.
Weet u niet zeker of uw kantoor al in het bezit is van een Bedrijfscertificaat? De beheerder van het Solera Selfserviceportaal van uw kantoor kan dit voor u nagaan. U kunt ook contact opnemen met Solera via het contactformulier https://solera.nl/contact of bellen met de Solera Servicedesk op 088-6006400.

Stap 1: Vraag een Bedrijfscertificaat aan. Dit kunt u doen bij Solera met dit formulier. U ontvangt vervolgens van Solera een code (in 2 delen) voor het ophalen van uw certificaat. Alle informatie van Solera over het Bedrijfscertificaat met verwijzingen naar het aanvraagformulier, de ABC tool die nodig is om het Bedrijfscertificaat op te halen en naar de veel gestelde vragen vindt u op deze pagina van Solera.

Enkele veel gestelde vragen met antwoorden over uw Bedrijfscertificaat en het bijbehorende wachtwoord vindt u onderaan deze pagina.

Stap 2: Plaats het Bedrijfscertificaat op Aplaza. Volg de instructies van uw softwareleverancier. Deze staan verderop op deze pagina.

Stap 3: Werkt u met a.s.r. en/of Nationale-Nederlanden, volg dan de onderstaande instructies voor het koppelen van uw Bedrijfscertificaat aan uw account op a.s.r. Cockpit respectievelijk adviseur.nn.nl. Voor de overige maatschappijen regelt Aplaza de koppeling.

ASR-logo

U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op Cockpit.
Klik hier voor een instructie.

logo-nationale-nederlanden

U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op adviseur.nn.nl.
Klik hier voor een instructie.

Let op: U moet uw Bedrijfscertificaat in de browser hebben geïnstalleerd. Dit moet u doen door eerst een kopie van het bedrijfscertificaat op het bureaublad te plaatsen en vervolgens de naam van de kopie te wijzigen van ******.abc in *****.pfx. Daarna moet u op het bedrijfscertificaat klikken waarna er een wizard opstart waarmee u het bedrijfscertificaat in uw browser kunt plaatsen.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

Wij adviseren u deze stappen uit te voeren.

Softwareleverancier Instructies/Handleiding
ANVA Klik hier voor de instructies. Voor vragen over de instructies kunt u bij ANVA terecht.
Assistent Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Assu (Ai Automatisering) Klik hier voor instructies en meer informatie op de website van de Ai Automatisering. Ook voor vragen over de instructies kunt u daar terecht.
AssuPortal (CUMUS) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
DIAS Op de klantenpagina van DIAS kunt u de instructie downloaden.
DossierData Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Elements (Fast Forward) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
fixfin Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Level (CCS) U ontvangt binnenkort van CCS instructies. Heeft u die niet ontvangen, neem dan contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
MyOffice (DAK) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
SUPP (SuppSonic) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

Bij de aansluiting van een nieuwe verzekeraar of serviceprovider worden alle kantoren automatisch aangesloten waarvan zowel bij Aplaza als de nieuwe aanbieder de gegevens van uw kantoor inclusief KvK-nummer en AFM-nummer overeenkomen. Het kan zijn dat – bijvoorbeeld doordat een gegeven ontbreekt of niet up-to-date is – dat uw kantoor niet is herkend en dat daarmee u niet automatisch bent aangesloten. Klik in dat geval hier en vul uw gegevens in met de vermelding van de verzekeraar of serviceprovider waarmee u via Aplaza gegevens wil opmaken en wij zorgen ervoor dat dit binnen 2 weken geregeld wordt.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

Eindigt het e-mailadres van uw certificaat op:

  • @inca.aims.abz.nl, dan kunt u uw wachtwoord opvragen bij Solera met het formulier Wachtwoord i09 postbus opvragen.
  • @xnet.abz.nl, dan moet u bij Solera een nieuw certificaat aanmaken door uw Bedrijfscertificaat te verlengen, waarbij u zelf uw wachtwoord opnieuw kunt instellen. U betaalt de ophaalkosten van het certificaat.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

Mogelijke oplossingen vindt u op de Solera Troubleshooting pagina Bedrijfscertificaten.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee

De naam van het Bedrijfscertificaat is terug te vinden in het Selfservice portaal van Solera. Door te zoeken op deze naam in uw systeem vindt u het certificaat mogelijk terug. Het Bedrijfscertificaat is als *.abc bestand opgehaald.

Heeft u andere vragen, of is voor u het antwoord niet helemaal duidelijk neem dan contact op met Solera. U kunt contact opnemen met Solera via het contactformulier https://solera.nl/contact of bellen met de Solera Servicedesk op 088-6006400.

Is uw vraag volledig beantwoord?

Nee