Vervanging Digitaal Paspoort door Bedrijfscertificaat


De verzekeringsbranche gaat afscheid nemen van het gebruik van het Persoonlijke Digitaal Paspoort. Dit paspoort, dat onder andere wordt gebruikt om in te loggen op de portalen van verzekeraars en om met Aplaza te werken, voldoet niet meer aan de huidige beveiligingseisen. Onder regie van SIVI is in de verzekeringsbranche een traject gestart waarin het Digitaal Paspoort wordt vervangen. Klik hier voor meer informatie.

Vanaf 7 januari 2022 is het niet meer mogelijk om met het Digitaal Paspoort te werken. Digidentity, de leverancier van uw Digitaal Paspoort, stopt met het beschikbaar stellen van het Digitaal Paspoort en reeds verstrekte Digitale Paspoorten werken niet meer na 7 januari 2022. Stap daarom over op een Bedrijfscertificaat.

Wat nu?


Om via Aplaza gegevens te kunnen ophalen en automatisch te kunnen verwerken wordt het Bedrijfscertificaat de enige standaard. Dit certificaat wordt geleverd door Solera.

Heeft u als kantoor al een Bedrijfscertificaat van Solera in gebruik, dan kunt u stap 1 overslaan en direct naar stap 2 gaan.
Weet u niet zeker of uw kantoor al in het bezit is van een Bedrijfscertificaat? De beheerder van het Solera Selfserviceportaal van uw kantoor kan dit voor u nagaan. U kunt ook contact opnemen met Solera via het contactformulier https://solera.nl/contact of bellen met de Solera Servicedesk op 088-6006400.

Stap 1: Vraag een Bedrijfscertificaat aan. Dit kunt u doen bij Solera met dit formulier. U ontvangt vervolgens van Solera een code (in 2 delen) voor het ophalen van uw certificaat. Alle informatie van Solera over het Bedrijfscertificaat met verwijzingen naar het aanvraagformulier, de ABC tool die nodig is om het Bedrijfscertificaat op te halen en naar de veel gestelde vragen vindt u op deze pagina van Solera.

Enkele veel gestelde vragen met antwoorden over uw Bedrijfscertificaat en het bijbehorende wachtwoord vindt u onderaan deze pagina.

Stap 2: Plaats het Bedrijfscertificaat op Aplaza. Volg de instructies van uw softwareleverancier. Deze staan verderop op deze pagina.

Stap 3: Werkt u met a.s.r. en/of Nationale-Nederlanden, volg dan de onderstaande instructies voor het koppelen van uw Bedrijfscertificaat aan uw account op a.s.r. Cockpit respectievelijk adviseur.nn.nl. Voor de overige maatschappijen regelt Aplaza de koppeling.
Let op: U moet uw Bedrijfscertificaat in de browser hebben geïnstalleerd. Dit moet u doen door eerst de naam van het bedrijfscertificaat te wijzigen van ******.abc in *****.pfx. Daarna moet u op het bedrijfscertificaat klikken waarna er een wizard opstart waarmee u het bedrijfscertificaat in uw browser kunt plaatsen.

ASR-logo

U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op Cockpit.
Klik hier voor een instructie.

logo-nationale-nederlanden

U moet uw Bedrijfscertificaat plaatsen op adviseur.nn.nl.
Klik hier voor een instructie.

Instructies Softwareleveranciers


Wij adviseren u de stappen zo spoedig mogelijk uit te voeren.

Softwareleverancier Instructies/Handleiding
ANVA Log in bij ANVA Support voor de instructies. Ook voor vragen over de instructies kunt u bij ANVA terecht.
Assistent Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Assu (Ai Automatisering) Klik hier voor instructies en meer informatie op de website van de Ai Automatisering. Ook voor vragen over de instructies kunt u daar terecht.
AssuPortal (CUMUS) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
DIAS Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
DossierData Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Elements (Fast Forward) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
fixfin Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
Level (CCS) U ontvangt binnenkort van CCS instructies. Heeft u die niet ontvangen, neem dan contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
MyOffice (DAK) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.
SUPP (SuppSonic) Neem contact op met uw softwareleverancier. Zij helpen u verder.

Start op tijd


Omdat het mogelijk erg druk zal worden bij uw softwareleverancier en Solera adviseren wij u zo snel mogelijk te starten met het aanvragen en installeren van het Bedrijfscertificaat. Zo voorkomt u dat u na 7 januari niet meer met Aplaza kunt werken en geen documenten, ADN-berichten en transacties meer kunt ophalen via Aplaza.

Veel gestelde vragen over uw Bedrijfscertificaat en wachtwoord


Wat zijn de kosten van een Bedrijfscertificaat?
Deze staan vermeld op het Solera-aanvraagformulier van het Bedrijfscertificaat.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten. Wat nu?
Eindigt het e-mailadres van uw certificaat op:

  • @inca.aims.abz.nl, dan kunt u uw wachtwoord opvragen bij Solera met het formulier Wachtwoord i09 postbus opvragen.
  • @xnet.abz.nl, dan moet u bij Solera een nieuw certificaat aanmaken door uw Bedrijfscertificaat te verlengen, waarbij u zelf uw wachtwoord opnieuw kunt instellen. U betaalt de ophaalkosten van het certificaat.

Het lukt niet om het Bedrijfscertificaat op te halen. Wat nu?
Mogelijke oplossingen vindt u op de Solera Troubleshooting pagina Bedrijfscertificaten.

Ik heb eerder een Bedrijfscertificaat opgehaald maar weet niet meer waar deze staat. Waar kan ik deze (terug)vinden?
De naam van het Bedrijfscertificaat is terug te vinden in het Selfservice portaal van Solera. Door te zoeken op deze naam in uw systeem vindt u het certificaat mogelijk terug. Het Bedrijfscertificaat is als *.abc bestand opgehaald.

Heeft u andere vragen, of is voor u het antwoord niet helemaal duidelijk neem dan contact op met Solera. U kunt contact opnemen met Solera via het contactformulier https://solera.nl/contact of bellen met de Solera Servicedesk op 088-6006400.

Hulp nodig?


Is het voor u niet helemaal duidelijk? Heeft u hulp en ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op via info@aplaza.nl.